Hoppa till sidans innehåll

Trebeneberget

Trebeneberget är en klippa som erbjuder både trad, mixade och en helbultat led. Huvudväggen är ca 25-30 m hög och grepprik med en för Bohuslän annnorlunda klippkvalitet. Det finns också sidoväggar med några kortare leder och potential för många fler. Huvudväggen är västvänd och får sol i övre delen ca kl 14. Väggen är överhängande och går bra att klättrra på även när det regnar.

Låt inte graderimgen avskräcka er då lederna är av uthållighetskaraktä

Vägbeskrivning

Från Tempo Brodalen kör väg 162 nordöst mot E6. I rondellen vi E6-motet sväng vänster in på Håbyvägen mot Håby. Kör vidare förbi ok-macken in på "gamla" E6:an skyltat mot Munkedal. Efter ca 700m sväng höger mot Dale och förbi Byggmax och vidare över E6:an. Från Byggmax är det ca 3.5 km till parkering: Det är plats för ca 8 bilar ( https://maps.app.goo.gl/uqAVwYdkbNa4hNKXA. ) Notera att parkeringen är vid början av sammhället.

Gå söderut (vänstra vägen) längs grusvägen i utkanten av samället till huset vid vägsände (58°27'48.5"N 11°35'21.8"E https://goo.gl/maps/XT1kErJ555vzmjNe9) Där tar du vänster in på stigen i skogen. Efter ca 30m håll höger över en liten bäck fortsätt upp för backen genom blåbärsrisen ni har nu gått ca 100m längs stigen. Högs upp på kullen ta stigen åt höger. Fortsätt nedåt förbi och under elledningarna, ta sedan vänster vid gattet (58°27'42.4"N 11°35'19.6"E ). Fortsätt sedan hela vägen bort till klippan (58°27'35.8"N 11°35'05.5"E https://goo.gl/maps/DYT5eMxoyFVfUazQ8 )

Access

Åk inte på den privata vägen! Parkera på angivet ställe.

Huvudväggen

Lederna som finns idag från vänster till höger

Aleksej Jaruta (foto Martin Wiklander 2020) gör ett onsightförsök på Syndiga Lisa

Himmelsareten (8b-ish )

Inte färdigbultad! Har idagsläget två styrbultar för topprep

Syndiga Lisa (ca 28m)        8
(Martin Wiklander & Patrik Jacobson 2019)
Börja i den i den vänstra breda sprickan, kliv ut höger och klättra lättaste vägen upp till den tunna sprickan som går hela vägen upp till överhänget. Efter överhänget så kommer några hårde traversflytt till höger för att sedan avslutas rakt upp. Finns även en instegsvariant som börjar i samma insteg som de två kommande lederna. Det gör ingen skillnad på graden, men det blir mer repdrag i denna variant. Leden blir successivt tyngre ju högre upp du kommer. Ledan är välsäkrad hela vägen om man orkar. Missar man en placering finns risk för långa fall.

Skarprättaren (ca 28m)     8-
(Patrik Jacobson & Martin Wiklander 2018)
Börjar i den tydliga sprickan precis vid ett litet tak. Följ sprickan upp förbi ett litet klurigt säkrat krux. Vid tvärsprickan följer man den vänstra sprickan hela vägen upp till taker, där det kommer en välbehövlig vila. Sedan är det bara att ta i och dra sig upp genom taket. Taket säkras med en limbult.

Uppenbarelsen (ca 30m)   7+
(Martin Wiklander & Patrik Jacobson 2017)
Efter den något hårda starten som delas med Skarprättaren traversera lågt höger in till nästa spricka. Sedan följer en underbar resa med varierande jam i alla tänkbara storlekar, hela vägen upp till himlen. Välsäkrad

Belsebub (30m)                 7+
(Patrik Jacobson & Martin Wiklander 2020)
Börjar under diedret, sedan följer delikat klättring på areten upp till taket. Efter taket rakt upp förbi genom ett par överhäng. Jämnsvår led med inga direkta krux, men pumpande. Finns bra vilor: Helbultad med limbultar och ankare.

Skärselden (ca 30m)         7
Följ bultarna upp till stora diagonalsprickan sedan travers vänster in till diedret. Bra säkringar i diedret, följ därefter sprickan rakt upp. Sedan svagt höger upp till de två sista bultarna. (Saknar i dagsläget ankare)

Prästost (ca 30m)              6+
(Martin Wiklander 2017)
Att klättra brett är inte något som alla uppskattar, men de som gör det kommer att gilla denna led. Stora säkringar, C5 kan vara skönt att ha.

Högra berget

Korgossen (ca 15m)         4+
(Mårten Blixt 2020)
Kort led på hörnet.

Svartsot (ca 18m)         6?
(Alba  2020)
Tunt säkrad vägg och hörnklättring. Mer breskrivning kommer

Gudagåvan (ca 20m)                         7-
(Daniel Dalevi 2017)
Sprickan rakt upp delar sig strax efter starten. Tag här ett kliv åt vänster och följe denna spricka hela vägen upp.

Sicken skänk från ovan (ca 20m)      6+
Samma start som Gudagåvan, men i stället för ett kliv åt vänster så följer man den högra sprickan upp genom det lilla taket.

Bilder

En kort film på ett långt fall.

Patrik Jacobson på förstabestigningen av Skarprättaren (foto Daniel Dalevi 2018)

Martin Wiklander på andra bestiningen av skarprättaren
Martin Wiklander på andra bestigningen av Skarprättaren (Foto Daniel Dalevi 2018)

Vänstra sprickan är Skarprättaren och högra sprickan är Uppenbarelsen

Legenden Richard Ekehed visar sitt "warrior face" på Belsebub (foto Martin Wiklander 2020)

Stefan Norman (?) klättrar Skärselden (foto 2021 Petter From)

Martin Wiklander gör sig beredd på förstabestigningen av Prästost (2017)

Uppdaterad: 24 SEP 2021 16:04 Skribent: Martin Wiklander

45152 Uddevalla

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link